Information
Code | TBS112 |
Name | ENERGY RESOURCES AND SUSTAINABLE ENVIRONMENT |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 2. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Muhittin ÜNAL |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to enable students to recognize the concept of energy and basic energy units, understand energy types and transformation forms, global energy resources, development role, importance, and effects on the environment and society. It is also to ensure that they understand global warming and how they affect the environment.
Course Content
Energy concept and basic energy units, energy types, energy transformations, global energy resources, non-renewable energy resources, renewable energy resources, the importance of energy resources in development, the role of energy resources in sustainable development, social effects of energy resources, global effects of energy resources, global warming, environment effects on biosystems, sustainable environment and life.
Course Precondition
Not
Resources
Lecture notes and internet-accessible books and articles
Notes
Yenilenebilir Enerji kaynakları H. Hüseyin Öztürk
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the concept of energy and basic energy units |
LO02 | Explains the types of energy, their relationships with each other and their properties. |
LO03 | Explains energy transformations and their properties |
LO04 | Explains global energy resources and their importance |
LO05 | Explains non-renewable energy resources and their potential |
LO06 | Explains renewable energy sources and their characteristics |
LO07 | Explains the importance of energy resources in development |
LO08 | Explains the role of energy resources in sustainable development |
LO09 | Explains the social impacts of energy resources |
LO10 | Explains the global effects of energy resources |
LO11 | Describes the climatic consequences of global warming |
LO12 | Explains the environmental effects of energy resources |
LO13 | Explains its effects on the ecosystem and its environment |
LO14 | Explains the effects of energy resources on the sustainable environment and life |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | ||
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5 | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | 2 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The Concept of Energy and Basic Energy Units | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Types of Energy | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Energy Transformations | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Global Energy Resources | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Non-Renewable Energy Sources | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Renewable energy sources | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | The importance of energy resources in development | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | The Role of Energy Resources in Sustainable Development | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Social Impacts of Energy Sources | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Global Impacts of Energy Sources | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Global warming | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Effects on the Environment | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Effects on Biosystem | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Global consequences of energy resources | The student studies lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 8 | 8 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 102 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,08 | ||
ECTS | 4 ECTS |