Information
Code | SD0559 |
Name | EFFECTIVE SPEAKING EDUCATION II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Üniversite Dersi |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Course Instructor |
1 2 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to improve the student's communication and persuasion skills, and to increase her professional success by giving the student good and effective speaking skills.
Course Content
The content of this course; beautiful, accurate and effective speaking methods and practices; starting from the main headings of rhetoric, phonetics, semantics; voice, respiration, word, expression, text reading, gesture, mimic, individual and mass communication, speaking effectively in front of the community, making presentations.
Course Precondition
Resources
ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Notes
ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows both the mechanics of speech and the elements of expression closely. |
LO02 | Learns the methods of controlling voice, breathing and body language. |
LO03 | Acquires effective practice techniques for the elimination of speech and expression defects. |
LO04 | Learns the general speaking rules of Standard Turkish, the "phonetic addresses" of the sounds that make up our language, and correct articulation techniques. |
LO05 | Understands that effective listening is the basic tool of communication as well as effective speaking. |
LO06 | By working on exercises and assignments, they develop the skills to evaluate a text, to have long conversations about a topic and to speak in public. |
LO07 | Masters effective speech elements. |
LO08 | Practices correct breathing techniques. |
LO09 | Gains fluent and intelligible speaking skills in accordance with the rules. |
LO10 | Gains the skill of vocalizing all sounds correctly and beautifully in terms of phonology. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Preparation for the narration: Naturalness, Style | Doing research from various sources, making applications on the subject | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Preparation for the narration: Naturalness, Style II | Doing research from various sources, making applications on the subject ıı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
3 | Preparation for the narration: Clarity, Strength | Doing research from various sources, making applications on the subject ııı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
4 | Preparation for the narration: Clarity, Strength II | Doing research from various sources, making applications on the subject ıv | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Preparation for the narration: Image, Subtlety | Doing research from various sources, making applications on the subject v | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
6 | Preparation for the narration: Image, Subtlety II | Doing research from various sources, making applications on the subject vı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Preparation for the narration: Emotion, Movement | Doing research from various sources, making applications on the subject vıı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Preparation for the narration: Emotion, Movement II | Doing research from various sources, making applications on the subject vııı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Preparation for Narration: Imitation | Doing research from various sources, making applications on the subject ıx | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Preparation for Narration: Imitation II | Doing research from various sources, making applications on the subject x | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
12 | Lecture Exercises | Doing research from various sources, making applications on the subject xı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Lecture Exercises II | Doing research from various sources, making applications on the subject xıı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
14 | Nonverbal Communication: Gestures and Mimics | Doing research from various sources, making applications on the subject xııı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Nonverbal Communication: Gestures and Mimics ıı | Doing research from various sources, making applications on the subject xıv | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | exam preparation ıı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 12 | 7 | 84 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 0 | 0 | 0 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 86 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,44 | ||
ECTS | 3 ECTS |