Information
Code | SD0620 |
Name | Aging Biology |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Üniversite Dersi |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi Esin Gülnaz CANLI |
Course Goal / Objective
It is aimed to provide information about the basic molecular and cellular changes that occur as a result of aging. Additionally, what can be done to delay aging will be explained.
Course Content
Molecular mechanism, processes, causes of aging and morphological and physiological changes that occur with aging
Course Precondition
Resources
Related Scientific Articles
Notes
Other
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the mechanism of aging. |
LO02 | Explains DNA damage theory. |
LO03 | Explains free radical/oxidation theory. |
LO04 | Explains the mitochondrial DNA theory. |
LO05 | Determines the relationship between aging and cancer. |
LO06 | Describes telomere telomerase mechanism. |
LO07 | Explains the link between sleep and aging. |
LO08 | Explains how lipid peroxidation occurs. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | What is ageing? | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Why do living things age? | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Molecular foundations of aging | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | DNA damage theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Free radical/oxidation theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Mitochondrial DNA theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Telomere theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading lecture notes on the subject | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Somatic cell theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Immunology and endocrine theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Calorie restriction theory | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | The relationship between aging and cancer | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Aging and antioxidants | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Lipid peroxidation | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Melatonin Deficiency | Review of books and articles on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading lecture notes on the subject | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading lecture notes on the subject | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 80 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,20 | ||
ECTS | 3 ECTS |