Information
Code | FELZ213 |
Name | Symbolic Logic 1 |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Ömer KIZILTAN |
Course Instructor |
Ömer KIZILTAN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To examine new trends in modern logic and logic theorems and symbols.
Course Content
It includes truth function logic problems, parser table rules, parser table checking methods.
Course Precondition
None
Resources
Özlem, D. (2019). Mantık. İstanbul: Notos. Kutlusoy, Z. (2003). Temel Sembolik Mantık. Ankara: Art.
Notes
Çüçen, A. K. (2020). Mantık. (12.b.). Bursa: Sentez
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Distinguish between classical logic and symbolic logic |
LO02 | Recognizes the main joints of symbolic logic |
LO03 | Knows intermediate joints in symbolic logic |
LO04 | Translates the everyday language expression given in symbolic logic into symbolic language |
LO05 | Translates a proposition given in symbolic language into everyday language |
LO06 | Knows the checking methods in truth function logic |
LO07 | Solve problems about truth function logic |
LO08 | Apply tree method/analytic chart checking methods |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Realizes that problems differ from past to present | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) | 1 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes different discussions regarding philosophy group education | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. | 2 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Develops a positive attitude towards lifelong learning. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Independently addresses problems related to people, society and values | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to look critically | 5 |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses advanced information and communication technologies. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can access printed and other information sources related to the field | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues | 2 |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Difference between classical logic and symbolic logic | Genel olarak konuları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Önermeler Mantığı: Önerme ve yapısı | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Functions of propositional joints and symbolization | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Truth value analysis: hash truth chart | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Finding the truth value and truth function status of propositions | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Finding consistency and validity of propositions in truth value table | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Finding equivalence, finding consistency of propositional sets | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preparation for midterm exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Control and rules with tree method/analytic chart checking methods | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Finding the status of propositions by tree method/analytic chart checking methods | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Finding equivalence of propositions by tree method/analytic chart checking methods | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Finding the consistency of propositional sets using tree method/analytic chart checking methods | LPreparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Finding the validity of inferences with tree method/analytic chart checking methods | Preparation for the relevant part of the book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | General exercises | Konuların genel tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | General evaluation | Konuların genel tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparation final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparation final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 5 | 5 |
Total Workload (Hour) | 63 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,52 | ||
ECTS | 3 ECTS |