BED547 Research Designs in Sports Sciences

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Unit INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES
PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS (MASTER) (WITH THESIS)
Code BED547
Name Research Designs in Sports Sciences
Term 2025-2026 Academic Year
Term Fall and Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
The current term course schedule has not been prepared yet. Previous term groups and teaching staff are shown.
Prof. Dr. EREN ULUÖZ (Güz) (A Group) (Ins. in Charge)
Prof. Dr. EREN ULUÖZ (Bahar) (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The main aim of this course is to learn the research methods commonly used in the field of Sport Sciences, to learn the research processes in the field of Sport Sciences, to know the concept of Broadcast Ethics and to apply it in researches.

Course Content

Main concepts and subtopics related to Research Methods and Publication Ethics in Sports Sciences

Course Precondition

The course has no prerequisites

Resources

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları

Notes

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the concept of broadcast ethics and applies it in researches
LO02 Know the research methods commonly used in the field of sports sciences
LO03 Learns completely the research processes in the field of Sport Sciences
LO04 Knows research designs specific to sports sciences
LO05 Knows the field applications of research designs in the field of sports sciences


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student applies methods and techniques in the field of physical education and sports.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student analyzes and evaluates the data. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student acquires basic professional knowledge 5
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student follows the literature on physical education and sports at national and international level. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student makes original studies in the field of physical education and sports. 5
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student produces solutions for the shortcomings in the field.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student collects, analyzes, interprets and publishes the data related to physical education and sports within the framework of social, scientific and ethical values. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students gain the ability to work in interdisciplinary fields.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student uses knowledge in practice.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students gain the ability to follow information in the field by using foreign language.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student adheres to ethical principles. 5
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği The student gains basic knowledge about the field of learning.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction to quantitative and qualitative research designs Resource examination Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Differences Between Qualitative and Quantitative Research Designs Reading and comparing a quantitative and qualitative research article Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 What is the esearch methods used in quantitative design Reading sources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Research methods used in quantitative design Design a quantitative research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Research methods used in qualitative design Kütüphane ziyareti Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 What ise the research methods used in qualitative design Reading qualitative article Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Determining the research design specific to the problem situation Design a research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Mid-Term Exam Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Data collection tools and validity reliability concept Sample data collection Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Research phases and steps Article critique Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Citation styles and common reference systems Preparing a sample citations Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Science ethics - Legal permissions in scientific research Writing a chapter for related topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Thesis writing rules and presentation techniques Review course chapters Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Article writing and journal selection Reading course content Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Journal article selection Reading relevant subjects Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Term Exams Review related content Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Review course content Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Assessment (Exam) Methods and Criteria

Current term shares have not yet been determined. Shares of the previous term are shown.
Assessment Type Midterm / Year Impact End of Term / End of Year Impact
1. Midterm Exam 100 40
General Assessment
Midterm / Year Total 100 40
1. Final Exam - 60
Grand Total - 100


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 2 5 10
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 14 14
Final Exam 1 25 25
Total Workload (Hour) 161
Total Workload / 25 (h) 6,44
ECTS 6 ECTS

Update Time: 09.05.2025 04:07