Information
Unit | INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES |
PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS (MASTER) (WITH THESIS) | |
Code | BED547 |
Name | Research Designs in Sports Sciences |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet. Previous term groups and teaching staff are shown.
Prof. Dr. EREN ULUÖZ (Bahar) (A Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
The main aim of this course is to learn the research methods commonly used in the field of Sport Sciences, to learn the research processes in the field of Sport Sciences, to know the concept of Broadcast Ethics and to apply it in researches.
Course Content
Main concepts and subtopics related to Research Methods and Publication Ethics in Sports Sciences
Course Precondition
The course has no prerequisites
Resources
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Notes
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the concept of broadcast ethics and applies it in researches |
LO02 | Know the research methods commonly used in the field of sports sciences |
LO03 | Learns completely the research processes in the field of Sport Sciences |
LO04 | Knows research designs specific to sports sciences |
LO05 | Knows the field applications of research designs in the field of sports sciences |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student applies methods and techniques in the field of physical education and sports. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student analyzes and evaluates the data. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student acquires basic professional knowledge | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student follows the literature on physical education and sports at national and international level. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student makes original studies in the field of physical education and sports. | 5 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student produces solutions for the shortcomings in the field. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student collects, analyzes, interprets and publishes the data related to physical education and sports within the framework of social, scientific and ethical values. | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students gain the ability to work in interdisciplinary fields. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student uses knowledge in practice. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students gain the ability to follow information in the field by using foreign language. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The student adheres to ethical principles. | 5 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | The student gains basic knowledge about the field of learning. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to quantitative and qualitative research designs | Resource examination | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Differences Between Qualitative and Quantitative Research Designs | Reading and comparing a quantitative and qualitative research article | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | What is the esearch methods used in quantitative design | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Research methods used in quantitative design | Design a quantitative research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Research methods used in qualitative design | Kütüphane ziyareti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | What ise the research methods used in qualitative design | Reading qualitative article | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Determining the research design specific to the problem situation | Design a research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Examination of relevant resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Data collection tools and validity reliability concept | Sample data collection | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Research phases and steps | Article critique | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Citation styles and common reference systems | Preparing a sample citations | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Science ethics - Legal permissions in scientific research | Writing a chapter for related topic | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Thesis writing rules and presentation techniques | Review course chapters | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Article writing and journal selection | Reading course content | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Journal article selection | Reading relevant subjects | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | Review related content | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Review course content | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Assessment (Exam) Methods and Criteria
Current term shares have not yet been determined. Shares of the previous term are shown.
Assessment Type | Midterm / Year Impact | End of Term / End of Year Impact |
---|---|---|
1. Midterm Exam | 100 | 40 |
General Assessment | ||
Midterm / Year Total | 100 | 40 |
1. Final Exam | - | 60 |
Grand Total | - | 100 |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 2 | 5 | 10 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 14 | 14 |
Final Exam | 1 | 25 | 25 |
Total Workload (Hour) | 161 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,44 | ||
ECTS | 6 ECTS |